Instytut Dialogu Międzykulturowego to dynamiczne miejsce, w którym budujemy przestrzeń do rozwoju, współpracujemy w osiąganiu wspólnych celów i zmierzamy się z różnorodnymi wyzwaniami współczesności. Konferencja ,,Era komunikacji cyfrowej – wyzwania, szanse, zagrożenia” to nasza odpowiedź na te właśnie wyzwania rzeczywistości cyfrowej, która pod wieloma względami stanowi zagrożenie, ale również szansę do odkrycia.
Uczestnicy Konferencji mieli możliwość wysłuchania znakomitych prelegentów.
Ks. bp prof. dr hab. Janusz Mastalski przybliżył pojęcia „cyfrowy tubylec” oraz „dziaders” i wskazał na główne przyczyny problemów w osiągnięciu porozumienia między tymi dwoma grupami, przede wszystkim na gruncie szkolnym. Wskazał jednak nie tylko na to, co dzieli ale również na to, co łączy pokazując przy okazji perspektywę wypełnioną nadzieją na osiągniecie dobrej komunikacji w przyszłości. Do zagospodarowania są obszary związane ze wspólnotą zainteresowań, wzajemnej życzliwości, próby wejścia (również w ten cyfrowy!) świat ucznia czy obszar realizacji siebie.
Pojawiły się również dwa niezwykle ważne pytania, które zadał prof. Mastalski – kim jest nauczyciel w dzisiejszej szkole? oraz jaki ma być „efekt końcowy” procesu kształcenia i nauczania? Czyli jak ważny jest namysł, do czego dąży dzisiejsza szkoła, nauczyciele, wychowawcy i rodzice?
Próbę diagnozy sytuacji „nastolatków w wirtualnym tunelu” podjęła z kolei Aleksandra Gil – profilaktyk zdrowia psychicznego z Fundacji Edukacji Zdrowotnej i Psychoterapii. Poza przybliżeniem tematyki danych i statystyk związanych z ilością czasu czy rodzajem aktywności podejmowanym przez nastolatki w sieci, usłyszeliśmy jak poważne konsekwencje ma nadużywanie tych mediów przez dzieci i młodzież i jak następuje proces uzależnienia. Co niezwykle ważne, trzeba uświadomić sobie fakt, iż w przeciwieństwie do „oczywistych” używek zakazanych prawnie, technologie są społecznie akceptowane, również w przypadku małych dzieci… Pani Aleksandra zwróciła również uwagę uczestników na problem pornografii i wczesnego zetknięcia z nią coraz młodszych grup młodych ludzi, a także na konieczność wprowadzania higieny cyfrowej.
Prof. UKSW dr hab. Monika Przybysz zwróciła uwagę na analizę wyników badań odpowiadających na pytanie: „Czego nastolatki potrzebują od rodziców?”. Potrzeba bycia wysłuchanym czy przyzwolenia na samodzielność oraz poważnego traktowania uczuć i emocji znalazły się na początku tej listy i warto znać takie dane, by móc odpowiedzieć na wzrastającą ilość problemów, które nastolatków dotyczą. Młodzież, w analizie prof. Przybysz, potrzebuje szczególnie zaangażowania społecznego, które w mediach społecznościowych jest zaspokajane w sposób na tyle wystarczający, że gubią się inne relacje, potrzeby i ich realizacje w świecie rzeczywistym.
Psycholog Bogna Białecka podjęła próbę odpowiedzi na pytanie co możemy zrobić, żeby pomóc młodzieży uchronić się przed niszczącym wpływem nadmiernego korzystania z elektroniki na mózg oraz przytoczyła dane z raportu „Technology in education”. Dokonała również porównania sposobu zabawy i spędzania czasu wolnego przez pokolenia „X”, „Z” oraz pokolenie „Alpha”, zwracając szczególną uwagę na „wyrwanie młodych ludzi z rzeczywistych społeczności, w tym z ich własnych rodzin” (Jonathan Haidt).
Konferencja „Era komunikacji cyfrowej – wyzwania, szanse, zagrożenia” stała się miejscem wymiany myśli, doświadczeń, perspektyw i dała możliwość wskazania na najbardziej palące problemy związane ze światem cyfrowym i jego zagrożeniami we współczesnym świecie.