Prezentacja pierwszego tomu Dzieł filozoficznych Karola Wojtyły pt. Ocena możliwości zbudowania etyki chrześcijańskiej przy założeniach systemu Maxa Schelera, odbyła się podczas konferencji prasowej Dni Jana Pawła II, 18 listopada 2024 roku, w poniedziałek o godz. 12.00, przy ul. Franciszkańskiej 3, w Sali Okna Papieskiego.
Publikacja zawiera pełny tekst rozprawy habilitacyjnej księdza doktora Wojtyły, przedstawionej na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Jagiellońskiego w grudniu 1953 roku, tuż przed jego zamknięciem, podyktowanym decyzją władz komunistycznych. Rozprawę poprzedza wstęp do Dzieł filozoficznych autorstwa ks. prof. Grzegorza Hołuba, przewodniczącego Komitetu Naukowego ds. Krytycznego Wydania Dzieł Filozoficznych Karola Wojtyły. Tom 1 wstępem opatrzył ks. prof. Jarosław Merecki, redaktor niniejszego wydania.
Po raz pierwszy jest publikowany materiał roboczy, zawierający tłumaczenia, komentarze i opracowanie na potrzeby własne dzieła Maxa Schelera, pt. Der Formalismus in der Ethik und die Materiale Wertethik. Neuer Versuch der Grundlegung eines ethischen Personalismus. To odkrycie stanowi bezcenne źródło dla badaczy, którzy pragną zgłębiać zaplecze pracy naukowej przyszłego papieża.
Ks. Sebastian Kozyra, dyrektor Instytutu Dialogu Międzykulturowego przypomniał historię powstania Komitetu Naukowego do spraw Krytycznego Wydania Dzieł Filozoficznych i Teologicznych Karola Wojtyły. Podkreślił, że inicjatywę tę podjął Jego Ekscelencja ks. arcybiskup Marek Jędraszewski Metropolita Krakowski, który wraz z Marszałkiem Województwa Małopolskiego i Prezydentem Miasta Krakowa wspólnie firmowali List Intencyjny w 2018 roku. To z ich woli za realizację przedsięwzięcia w zakresie krytycznego wydania dzieł teologicznych i filozoficznych księdza profesora Karola Wojtyły odpowiedzialnym uczynili Instytut Dialogu Międzykulturowego im. Jana Pawła II w Krakowie oraz Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie. Mówił o dziełach już opublikowanych i o planach wydanych na najbliższe miesiące.
Ks. prof. Grzegorz Hołub (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie) dokonał ogólnego wprowadzenia do tomu 1 filozoficznego: Ocena możliwości zbudowania etyki chrześcijańskiej przy założeniach systemu Maxa Schelera. Zapewniał, że Karol Wojtyła rozwijał zaawansowaną i oryginalną myśl filozoficzną.
Dr Marta Burghardt największym wyzwaniem, nie tylko dla niej, ale i dla doktora Karola Petryszaka oraz ks. dra Dariusza Radziechowskiego nazwała poprawne odczytanie i przepisanie 639 fiszek, o wymiarach 13,5 na 10,5 centymetra (wielkości pocztówki), obustronnie zapisanych drobnym pismem, z licznymi dopiskami na marginesie czy interlinii. Podkreślała, że udostępniając Czytelnikowi wersję brulionową, roboczą, zawierającą tłumaczenia, komentarze i opracowania na potrzeby własne Autora, poznajemy warsztat pracy naukowej przyszłego papieża. A można tu przyglądać się zmaganiom nie tylko filozofa, ale i tłumacza, lingwisty, czy polonisty.
Ks. dr Dariusz Radziechowski (Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie) referował na temat Receprcji Maxa Schelera u Karola Wojtyły. Przypomniał, że ks. dr Wojtyła odpowiedział jednoznacznie: nie można zbudować etyki chrześcijańskiej na założeniach systemu Maxa Schelera. Do negatywnej oceny dodał Wojtyła tezę pozytywną: „może on ubocznie być pomocny przy pracy naukowej nad etyką chrześcijańską. Ułatwia on analizę faktów etycznych na płaszczyźnie zjawiskowej i doświadczalnej”.
Spotkanie prowadził ks. prof. Robert Nęcek.