Pierwszą i podstawową komórką ekologii ludzkiej jest rodzina, w której człowiek otrzymuje pierwsze i decydujące wyobrażenia związane z prawdą i dobrem, uczy się, co znaczy kochać i być kochanym, a więc co konkretnie znaczy by osobą.

Jan Paweł II

Kilka impresji o wystawie „Młodość Karola Wojtyły. Droga do Kapłaństwa”.

Dominika Jamrozy: Zakończyliśmy pracę nad ważnym przedsięwzięciem – wystawą zatytułowaną „Młodość Karola Wojtyły. Droga do Kapłaństwa” i przygotowaną przez IDMJP2 z okazji Światowych Dni Młodzieży w Krakowie. Było mi miło uczestniczyć w tej intelektualnej przygodzie. Ekspozycja, której jest Pani autorem, jak sądzą, ma również charakter swego rodzaju résumé Pani poszukiwań, pracy nad biografią i twórczością Papieża Polaka. Powiedzmy zatem do kogo jest skierowana, jaką ma formę, jaki jest jej główny zamysł, koncepcja?

Dr Marta Burghardt: Wystawa skierowana jest głównie do ludzi młodych, ale nie tylko, a zamieszczone na planszach komentarze napisane są językiem przystępnym. Posługujemy się w niej przede wszystkim obrazem i na małej powierzchni staramy się pokazać możliwie najbogatszą treść. Plastycznym motywem przewodnim ekspozycji jest kamienista droga górska (to pomysł autora projektu graficznego, Pawła Kuliga), która prowadzi odbiorcę w dal i wzwyż, tak jak prowadziła młodego Wojtyłę, poprzez cierpienie i wiele wyrzeczeń.

DJ: Wystawę tworzą dwadzieścia cztery plansze, na których zobaczyć można, m.in. kopie zdjęć, skany dokumentów, pamiątek, druków. Raz jeszcze przypomniana zostaje biografa Karola Wojtyły, losy najbliższych mu osób oraz miejsca i instytucje, z którymi związany był przez lata. Co stanowi o wyjątkowości tej ekspozycji, co jest godne polecenia?

MB: Mam świadomość, że wiele fotografii odbiorca prawdopodobnie już dobrze zna. Trudno by było inaczej. Do nich głównie należą te, udostępnione przez Muzeum Dom Rodzinny Jana Pawła II w Wadowicach. Jednak aranżacje i dobór materiałów na poszczególnych planszach wydają się być ciekawym ujęciem tematu. Interesujące są stosunkowo mało znane materiały z zasobów Archiwum Narodowego w Krakowie, m. in. te dotyczące II wojny światowej i dokumentujące pracę Karola Wojtyły w Fabryce „Solvay”. Godna uwagi jest plansza, której „głównym bohaterem” jest „Kawaler Księżycowy” …

DJ: … czyli śpiewogra Mariana Niżyńskiego z muzyką Stanisława Mikuszewskiego wystawiona przez „Studio 39” Tadeusza Kudlińskiego. Do „Studio 39” należał Karol Wojtyła…

MB: … a w tym spektaklu zagrał rolę Byka. Na tej planszy prezentujemy unikalne materiały z zasobów prywatnych pana Stanisława Dziedzica, m. in. fragment muzycznej partytury czy przedwojenne wycinki prasowe. Polecam szczególnie tablicę, na której znajduje się kopia obrazka prymicyjnego księdza Karola Wojtyły - obrazka po raz pierwszy publikowanego przy okazji tej wystawy. Ta szczególna pamiątka zachowała się w książce do nabożeństw pani Janiny Królikiewicz, a udostępniona została Instytutowi przez pana Tadeusza Królikiewicza (jej syna). Obrazek jest reprodukcją „Jezusa Chrystusa” Leonarda da Vinci, a na jego odwrocie widnieje motto „Fecit mihi magna” („Wielkie rzeczy uczynił mi [Pan]” ) oraz dwie daty – mszy prymicyjnej krakowskiej z 1 listopada i wadowickiej z 10 listopada 1946 roku. Bardzo cenię sobie możliwość zaprezentowania fragmentu rękopisu dramatu Karola Wojtyły, pt. „Jeremiasz” czy jego młodzieńczej poezji „Mousike” oraz innych materiałów pochodzących ze zbiorów Archiwum Kurii Metropolitalnej w Krakowie. Instytucji i osób, które przyczyniły się do powstanie tej wystawy, udostępniły swoje materiały jest wiele, nie sposób ich wszystkich wymienić. Cieszę się, że ta ekspozycja ma tak szacowne grono patronów honorowych oraz, że wspaniale odnajduje się w tej wyjątkowej przestrzeni naszego miasta.

DJ: Nie pozostaje nam nic innego, jak tylko zachęcić potencjalnych odbiorców do przyjścia i obejrzenia wystawy, która od poniedziałku – 25 lipca 2016 roku – prezentowana będzie w Kamiennym Holu krakowskiego Magistratu...

 

Więcej informacji o wystawie tutaj

plakat wystawa mlodosc mniejsza

 

Newsletter

Zapisz się
do góry